یزدفردا:يك كارشناس تغذيه گفت: رفع بي‌خوابي، خستگي و اختلالات عصبي از خواص دارويي جوانه گندم است.


يوسف نقيايي در گفت و گو با خبرنگار بهداشت و درمان ، با بيان اين مطلب اظهار كرد: جوانه‌ها از مواد غذايي هستند كه در گروه سبزيجات محسوب مي‌شوند، جوانه گندم سرشار از ويتامين‌ها و املاح معدني است و ارزش غذايي بالايي دارد. تغييرات شيميايي كه در هنگام جوانه زدن رخ مي‌دهد باعث مي‌شود املاح و ويتامين‌ها و پروتئين در آن افزايش يابد.


وي با اشاره به اين كه پودر جوانه گندم غني از ويتامين E و B است، ابراز كرد: ويتامين E به عنوان يك آنتي اكسيد در پيشگيري از اكسيده شدن كلسترول مفيد بوده و باعث كاهش بيماري‌هاي قلبي عروقي مي‌شود. همچنين جوانه‌ها داراي فيبر و سلنيوم و فينريوم هستند كه در پيشگيري از ابتلا به انواع سرطان به خصوص سرطان روده موثر شناخته شده‌اند و براي رفع يبوست مفيد است.


اين كارشناس در ادامه يادآور شد: جوانه گندم در درمان ريزش مو و ناراحتي‌هاي پوستي و شادابي پوست موثر است كه مي‌توان آن را به عنوان ماسك جوانه گندم استفاده كرد و از سوي ديگر در زنان باردار و شيرده كه نياز غذايي بالايي دارند حتما جوانه گندم بايد در برنامه غذاي‌شان گنجانده شود.


وي افزود: روغني كه در دانه گندم وجود دارد در حين جوانه زدن به صورت اسيد چرب در آمده كه قابل هضم است.


نقيايي، همچنين ويتامين B به خصوص1 B در جوانه را براي تعادل سيستم عصبي ضروري دانست و خاطر نشان كرد: اين ماده غذايي براي رفع بي‌خوابي، خستگي و اختلالات عصبي افرادي كه رنج مي‌برند مفيد است.


وي توصيه كرد: كودكاني كه دچار سوء‌تغذيه هستند اين ماده غذايي بايد به صورت سوپ يا همراه سالاد در برنامه غذاييشان گنجانده شود.


  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا